Kuka tarvitsee Pisararadan?
Rinne ja suurin osa Helsingin kärkipoliitikoista haluaa rakentaa Helsingin alle Pisararadan. Hintalappu on järjetön: 2 miljardia euroa. Minkä takia tätä hanketta ajetaan väärillä perusteilla väärään aikaan?
Pisarasta on tehty Liikenne- ja viesintäministeriössä vaikutusarvio, joka on kattava kokonaisarvio. Siinä todettiin, että Pisara ei vastaa tarkoitustaan eikä sen rakentaminen tuo vastinetta rahalle.
Pisara kuopattiin edellisen kerran neljä vuotta sitten. Ja yhtäkkiä jostakin tunnelihaikailjoiden budjettiin on tullut ylimääräistä 2 miljardia. Vuodessa valtio käyttää n. 220 miljoonaa euroa rataverkon kehittämiseen, Pisara imaisisi siis kymmenen vuoden kehittämisrahat muutaman maanalaisen aseman takia.
Ratahankkeita tulisi käsitellä kokonaisuutena, jossa otettaisiin huomioon, ei pelkästään Helsingin, vaan koko Suomen etu. Esimerkkeinä ratahankkeista ovat Lentorata, Turun nopea rata, Tallinnan tunneli ja Jäämeren rata. Kaikki liittyvät toisiinsa paitsi
osana rataverkkoa, myös siten, että niillä on rakenteelliset ja toiminnalliset kytkennät. Kun Jäämeren rata kytkeytyy Tallinnan tunneliin, nämä kaikki kytkeytyvät rakenteellisesti toisiinsa Helsingin päässä. Nämä kaikki tulisi suunnitella yhdessä riippumatta siitä, milloin ja missä järjestyksessä niitä rakennetaan. Nyt järjestys hankkeille on totaalisen väärä. Yksittäin tehdään vain esteitä toinen toisilleen, mikä tekee asiat vaikeiksi ja kalliiksi, pahimmillaan mahdottomiksi.
Espoon metron rakentamista valtio tuki 600 miljoonalla ja syystä voi kysyä onko rahoille saatu vastinetta? Pisararadan kohdalla vastauksen voi antaa jo etukäteen. Vastinetta ei tule.
Huomio kannattaa kiinnittää Helsingissä yleiskaavaan, jota Keskusta on auttanut mahdollistamalla rahoituksen Raidejokeriin. Miljardin valtion tuella saisi muuten Helsinkiin 350 kilometriä lisää ratikkaverkkoa, joka varmasti auttaisi kaupungin maankäyttöä sekä vähentäisi kaupungin pirstaleisuutta.
Jos isoja hankkeita halutaan edistää, on listalla ensimmäisenä Helsinki-Tallinna – tunneli ja viimeisenä Pisararata.
Ville-Veikko Rantamaula
Siteeraan Hufvudstadsbladetin toimittaja Tommy Pohjolan vuonna 2015 kirjoittamaa:
”Pisara voi olla hyvä hanke. Mutta projektin toteutuminen on vaarannettu oudon poukkoilevilla selvityksillä ja, kun mikään muu ei ole auttanut, viittauksilla ei-julkisiin taustakeskusteluihin joiden sisällöstä tunnelijunan maksajille kerrotaan se, että uskokaa nyt, kyllä se kannattaa.
Toisin kuin edellisessä kirjoituksessa kerroin, ja kuten on aiemmin kesällä uutisoitu, on Pisara-rata saamassa EU-tukea.
Huuhaaksikin mielletyllä radalla on nyt siis sekä Helsingin kaupunginvaltuuston vahvistama kaava että 16,3 miljoonaa euroa rahaa poltettavaksi yhdessä eräiden muiden raidehankkeiden suunnitteluun. Pisaran rakentamiseen Bryssel ei anna senttiäkään, toteavat että kiva rata mutta tehkää ihan vaan tykönänne.
Iloitaan tästäkin vähästä (tämä ei ole ironiaa) ja toivotaan että tehtävät uudet täsmennetyt selvitykset ovat entisiä parempia ja myös ajankohtaisia vuosien päästä kun Suomen talous ehkä sallii rakentamisen.
Pisarasta käydyn juupaseipästelyn varjoon on jäänyt oikeuskansleri Jaakko Jonkan vakavat torut. Jonkka totesi vuosi sitten, että eduskunta tekee vaillinaisin pohjatiedoin päätöksiä isoista liikennehankkeista. Tietääkseni yksikään kansanedustaja ei ole oma-aloitteisesti tuonut tätä asiaa julkiseen keskusteluun eikä mediakaan tuosta ole otsikoita repinyt. Pisarasta ja muista raideliikennehankkeista kohkaavia sen sijaan riittää pääkirjoitussivuja myöten, kenties luullen että ei ruusuisia väitteitä kukaan kuitenkaan tarkista ja jos tarkistaakin niin juna meni jo.
Eli jos hanke, vaikkapa Pisara, todella on kannattava ja kaikin puolin hyvä niin eikö ne alustavatkin selvitykset voisi tehdä oikein eikä arvaamalla?”
https://helsinginmetro.wordpress.com/2015/07/12/br…
Tällaisia odotellessa:
http://www.rautatiematkustajat.fi/Pisaralausunto_L…
Terveisin Kalevi Kämäräinen
http://www.rautatiematkustajat.fi
Ilmoita asiaton viesti
Minä pudottaisin myös tuon Helsinki-Tallinna tunnelin, en pelkästään Pisara-rataa. Venäjä pitäisi saada liitetyksi eurooppalaiseen yhteyteen siten, että (raide)liikenteen pääväylä olisi Oulu – Pietari – Varsova – Berliini.
Asioita pitäisi ajatella pidemmällä kuin 5-10 vuoden perspektiivillä. Varsinkin, kun ihmiskunnan elinehto on hajauttaminen, ei keskittäminen.
Ilmoita asiaton viesti
V-V;
Koko Suomi tarvitsee Pisara-radan:
https://www.ilkka.fi/mielipide/yleisolta/mal-hankk…
Tässä vain yksi selvityksistäni.
PS: tässä vielä toinen:
http://heikkisantala.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1888…
Ilmoita asiaton viesti
Noin juuri Pisaran kannattajat hokevat tuomatta julki sitä, ettei sen vaihtoehtoja ole koskaan selvitetty.
Terveisin Kalevi Kämäräinen
http://www.rautatiematkustajat.fi
Ilmoita asiaton viesti
PS: linkin korjaus:
http://heikkisantala.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1888…
Ilmoita asiaton viesti
Jos Pisaraa suunniteltaisiin ihan minne tahansa muualle Suomessa, olisi siltarùmpujen kumina suorastaan korvia huumaavaa.
Ilmoita asiaton viesti
Keskustallekin pitkän tähtäimen suunnitelmiin: pääkaupunki Pihtiputaalle. Se ratkaisee miltei kaikki Helsingin lähialueen ongelmat.
Ilmoita asiaton viesti
Helsingin ongelmanratkaisu kaipaisi kunnon ripauksen realismia.
Ilmoita asiaton viesti
Vaikka Tallinnan tunnelia tarkasteltaessa otettaisiin huomioon koko maan lisäksi vaikka marsilaiset, ei siihen saada minkäänlaista taloudellista tolkkua. Liikennemäärät eivät riitä, joten hanke on käytännössä parinkymmenen miljardin siirto veronmaksajien taskusta rakennusliikkeille, ja hyötynä se että osa Helsingin työvoimasta siirtää kirjansa lahden eteläpuolelle.
Jäämeren rata on samanlaista helkkarin kallista huumoria, jonka ainoa todellinen perustelu on lapioida muutama miljardi verorahoja aluepoliittisiin tarkoituksiin.
Jos Suomesta ihan oikeasti jostain löytyy 20-25 miljardia euroa ylimääräistä investointirahaa, niin sille löytyy kyllä lukuisia järkevämpiä kohteita Suomen logistisen aseman parantamiseen. Aloittakaa nyt vaikka siitä, ettei olemassa oleva infra mätäne kunnossapidon puutteessa käsiin.
Ilmoita asiaton viesti
Jos metro olisi aikanaan vedetty myös Kulosaaren kohdalla maan alle, kuten alkuperäisessä suunnitelmassa oli, niin Kulosaaren tunneli olisi maksanut itsensä jo pelkästään vapaaksi jääneen rakennuskelpoisen maa-alan arvon nousulla.
Ilmoita asiaton viesti
Ei kai se ole teknistaloudellisesti mahdotonta näin jälkikäteenkään kuten viereisen moottoritien tunneloiminen. Muitakin mahdollisuuksia olisi, jos Helsingin kaupungin päättäjillä olisi kykyä käsitellä asioita ilman ideologisia taustamotiiveja.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2…
Terveisin Kalevi Kämäräinen
http://www.rautatiematkustajat.fi
Ilmoita asiaton viesti
Miksi pääkaupunkiseutu on rakennettu niin hajalleen?
Ilmoita asiaton viesti
Johan niillä on kehärata suoraa helsinki vantaalle jopa 2 eri suunnasta, mihi pisaraa tarvitaan kun on jo metrokin helsingissä mitä pystyis laajentamaan koska stadissa on useita ns haamuasemia joita ei ole käyttöön otettu kun päätettiin aikoinaan vetää metro vaan itään, no nyt on jo länsimetrokin ni mitä jos vaa vetäisivät samantie uudet reitit esim itiksestä viikin kautta malmille tai sit suoraa steissiltä töölön kautta pasilaa, länsisatamaan menee jo ratikka mut sinnekki olis hyvä saada metro koska alueelle rakennetaan koko ajan lisää ua laivaliikenne lisääntyy uuden terminaalin myötä.
Ilmoita asiaton viesti
Lauttaterminaalista ja metrosta puheen ollen, Vuosaaren vanhan Valmetin telakan paikalle tehty satama palvelisi oivallisesti myös matkustajalauttoja. Metroratakin on jo lähes perille asti ja järkyttävät Skattan, Olympialaiturin ja Jätkän sumpun ruuhkat pienenisivät ainakin lauttamatkustajien määrän vähenemisen verran. Olishan se myös hienoa, jos lautalle pääsisi suoraan Kehä III kautta.
Helsingin kaupungin liikennesuunnitelun tarkoitus ei ole koskaan ollut helpottaa yksityisautoilua, edes ulosmenoreitten osalta.
Tukholmassa Värtanille pääsee nopeasti E4 kautta, Norralänkenin kautta. Ilman liikennevaloja ja pahempia jonoja.
Ilmoita asiaton viesti
Ohessa on kritiikkiä hiukan eri vinkkelistä.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2…
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Ilmoita asiaton viesti
[…] Kuka tarvitsee Pisararadan? | Uusi Suomi Puheenvuoro – Siteeraan Hufvudstadsbladetin toimittaja Tommy Pohjolan vuonna 2015 kirjoittamaa: ”Pisara voi olla hyvä hanke. Mutta projektin toteutuminen on vaarannettu oudon poukkoilevilla selvityksillä ja, kun mikään muu ei ole auttanut, viittauksilla ei-julkisiin taustakeskusteluihin joiden sisällöstä tunnelijunan maksajille kerrotaan se, että uskokaa nyt, kyllä se kannattaa. […]
Ilmoita asiaton viesti