Ville-Veikko Rantamaula

Kuka tarvitsee Pisararadan?

Rinne ja suurin osa Helsingin kärkipoliitikoista haluaa rakentaa Helsingin alle Pisararadan. Hintalappu on järjetön: 2 miljardia euroa. Minkä takia tätä hanketta ajetaan väärillä perusteilla väärään aikaan?

Pisarasta on tehty Liikenne- ja viesintäministeriössä  vaikutusarvio, joka on kattava kokonaisarvio. Siinä todettiin, että Pisara ei vastaa tarkoitustaan eikä sen rakentaminen tuo vastinetta rahalle. 

Pisara kuopattiin edellisen kerran neljä vuotta sitten. Ja yhtäkkiä jostakin tunnelihaikailjoiden budjettiin on tullut ylimääräistä 2 miljardia. Vuodessa valtio käyttää n. 220 miljoonaa euroa rataverkon kehittämiseen, Pisara imaisisi siis kymmenen vuoden kehittämisrahat muutaman maanalaisen aseman takia. 

Ratahankkeita tulisi käsitellä kokonaisuutena, jossa otettaisiin huomioon, ei pelkästään Helsingin, vaan koko Suomen etu. Esimerkkeinä ratahankkeista ovat Lentorata, Turun nopea rata, Tallinnan tunneli ja Jäämeren rata. Kaikki liittyvät toisiinsa paitsi 

osana rataverkkoa, myös siten, että niillä on rakenteelliset ja  toiminnalliset kytkennät. Kun Jäämeren rata kytkeytyy Tallinnan tunneliin, nämä kaikki kytkeytyvät rakenteellisesti toisiinsa Helsingin päässä. Nämä kaikki tulisi suunnitella yhdessä riippumatta siitä, milloin ja missä järjestyksessä  niitä rakennetaan. Nyt järjestys hankkeille on totaalisen väärä. Yksittäin tehdään vain esteitä toinen toisilleen, mikä tekee asiat vaikeiksi ja kalliiksi, pahimmillaan mahdottomiksi.

Espoon metron rakentamista valtio tuki 600 miljoonalla ja syystä voi kysyä onko rahoille saatu vastinetta? Pisararadan kohdalla vastauksen voi antaa jo etukäteen. Vastinetta ei tule. 

Huomio kannattaa kiinnittää Helsingissä yleiskaavaan, jota Keskusta on auttanut mahdollistamalla rahoituksen Raidejokeriin. Miljardin valtion tuella saisi muuten Helsinkiin 350 kilometriä lisää ratikkaverkkoa, joka varmasti auttaisi kaupungin maankäyttöä sekä vähentäisi kaupungin pirstaleisuutta.

Jos isoja hankkeita halutaan edistää, on listalla ensimmäisenä Helsinki-Tallinna - tunneli ja viimeisenä Pisararata.

 

Ville-Veikko Rantamaula

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (19 kommenttia)

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Siteeraan Hufvudstadsbladetin toimittaja Tommy Pohjolan vuonna 2015 kirjoittamaa:
"Pisara voi olla hyvä hanke. Mutta projektin toteutuminen on vaarannettu oudon poukkoilevilla selvityksillä ja, kun mikään muu ei ole auttanut, viittauksilla ei-julkisiin taustakeskusteluihin joiden sisällöstä tunnelijunan maksajille kerrotaan se, että uskokaa nyt, kyllä se kannattaa.

Toisin kuin edellisessä kirjoituksessa kerroin, ja kuten on aiemmin kesällä uutisoitu, on Pisara-rata saamassa EU-tukea.

Huuhaaksikin mielletyllä radalla on nyt siis sekä Helsingin kaupunginvaltuuston vahvistama kaava että 16,3 miljoonaa euroa rahaa poltettavaksi yhdessä eräiden muiden raidehankkeiden suunnitteluun. Pisaran rakentamiseen Bryssel ei anna senttiäkään, toteavat että kiva rata mutta tehkää ihan vaan tykönänne.

Iloitaan tästäkin vähästä (tämä ei ole ironiaa) ja toivotaan että tehtävät uudet täsmennetyt selvitykset ovat entisiä parempia ja myös ajankohtaisia vuosien päästä kun Suomen talous ehkä sallii rakentamisen.

Pisarasta käydyn juupaseipästelyn varjoon on jäänyt oikeuskansleri Jaakko Jonkan vakavat torut. Jonkka totesi vuosi sitten, että eduskunta tekee vaillinaisin pohjatiedoin päätöksiä isoista liikennehankkeista. Tietääkseni yksikään kansanedustaja ei ole oma-aloitteisesti tuonut tätä asiaa julkiseen keskusteluun eikä mediakaan tuosta ole otsikoita repinyt. Pisarasta ja muista raideliikennehankkeista kohkaavia sen sijaan riittää pääkirjoitussivuja myöten, kenties luullen että ei ruusuisia väitteitä kukaan kuitenkaan tarkista ja jos tarkistaakin niin juna meni jo.

Eli jos hanke, vaikkapa Pisara, todella on kannattava ja kaikin puolin hyvä niin eikö ne alustavatkin selvitykset voisi tehdä oikein eikä arvaamalla?"
https://helsinginmetro.wordpress.com/2015/07/12/br...

Tällaisia odotellessa:
http://www.rautatiematkustajat.fi/Pisaralausunto_L...

Terveisin Kalevi Kämäräinen
www.rautatiematkustajat.fi

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Minä pudottaisin myös tuon Helsinki-Tallinna tunnelin, en pelkästään Pisara-rataa. Venäjä pitäisi saada liitetyksi eurooppalaiseen yhteyteen siten, että (raide)liikenteen pääväylä olisi Oulu - Pietari - Varsova - Berliini.

Asioita pitäisi ajatella pidemmällä kuin 5-10 vuoden perspektiivillä. Varsinkin, kun ihmiskunnan elinehto on hajauttaminen, ei keskittäminen.

Käyttäjän HeikkiSantala kuva
Heikki Santala

V-V;

Koko Suomi tarvitsee Pisara-radan:

https://www.ilkka.fi/mielipide/yleisolta/mal-hankk...

Tässä vain yksi selvityksistäni.

PS: tässä vielä toinen:

http://heikkisantala.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1888...

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Noin juuri Pisaran kannattajat hokevat tuomatta julki sitä, ettei sen vaihtoehtoja ole koskaan selvitetty.

Terveisin Kalevi Kämäräinen
www.rautatiematkustajat.fi

Käyttäjän marttivartti3 kuva
Martti Nurmi

Maalaiset ja kiinalaiset sitä tarvitsee. Jos molemmat jatkossa häviää käyttäjinä, ei ole pisaran tarvetta. Nyt sitä porukkaa lappaa, mutta Bagdadin pojatkin jää saavuttuaan. Eivät suostu edes Keravalle.

Käyttäjän KariHaapakangas kuva
Kari Haapakangas

Jos Pisaraa suunniteltaisiin ihan minne tahansa muualle Suomessa, olisi siltarùmpujen kumina suorastaan korvia huumaavaa.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Keskustallekin pitkän tähtäimen suunnitelmiin: pääkaupunki Pihtiputaalle. Se ratkaisee miltei kaikki Helsingin lähialueen ongelmat.

Käyttäjän KariHaapakangas kuva
Kari Haapakangas

Helsingin ongelmanratkaisu kaipaisi kunnon ripauksen realismia.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Vaikka Tallinnan tunnelia tarkasteltaessa otettaisiin huomioon koko maan lisäksi vaikka marsilaiset, ei siihen saada minkäänlaista taloudellista tolkkua. Liikennemäärät eivät riitä, joten hanke on käytännössä parinkymmenen miljardin siirto veronmaksajien taskusta rakennusliikkeille, ja hyötynä se että osa Helsingin työvoimasta siirtää kirjansa lahden eteläpuolelle.

Jäämeren rata on samanlaista helkkarin kallista huumoria, jonka ainoa todellinen perustelu on lapioida muutama miljardi verorahoja aluepoliittisiin tarkoituksiin.

Jos Suomesta ihan oikeasti jostain löytyy 20-25 miljardia euroa ylimääräistä investointirahaa, niin sille löytyy kyllä lukuisia järkevämpiä kohteita Suomen logistisen aseman parantamiseen. Aloittakaa nyt vaikka siitä, ettei olemassa oleva infra mätäne kunnossapidon puutteessa käsiin.

Käyttäjän marttivartti3 kuva
Martti Nurmi

Kepulainen on päätynyt Helsinkiin ja pohtii, kuka tarvitsee pisara-rataa. Jaa-a. Jos kepulainen on Helsingissä, seuraavaa ei ilmeisesti tarvita. Kaikki tavat, jotka rajoittavat kulkeutumista Stadiin, helpottaa pisaran tarvetta. Pääkaupungin siirtäminen Pihtiputaalle suorastaan ratkaisisi sen. Samalla saataisiin hajautettua valtion virastoja jopa kepulaisia tyydyttävästi. Rukouspiiriinkin olisi lyhempi matka.

Käyttäjän KariHaapakangas kuva
Kari Haapakangas

Helsingistä puuttuu realismia, mutta kettuilu ja ylenkatse ovat onneksi ehtymätön luonnonvara.

2 miljardia. Eikö nyt yhtään halvempaa hullutusta löydy liikennepulmia ratkaisemaan?

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Jos metro olisi aikanaan vedetty myös Kulosaaren kohdalla maan alle, kuten alkuperäisessä suunnitelmassa oli, niin Kulosaaren tunneli olisi maksanut itsensä jo pelkästään vapaaksi jääneen rakennuskelpoisen maa-alan arvon nousulla.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Ei kai se ole teknistaloudellisesti mahdotonta näin jälkikäteenkään kuten viereisen moottoritien tunneloiminen. Muitakin mahdollisuuksia olisi, jos Helsingin kaupungin päättäjillä olisi kykyä käsitellä asioita ilman ideologisia taustamotiiveja.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...

Terveisin Kalevi Kämäräinen
www.rautatiematkustajat.fi

Pekka Iiskonmaki

Miksi pääkaupunkiseutu on rakennettu niin hajalleen?

Käyttäjän marttivartti3 kuva
Martti Nurmi

Ilmalan alueelle siirtäminen johtaisi siihen, että kansanedustajien tulisi ajella enemmän takseilla ja päärautatieaseman kuormitus vähenisi vain osittain. Silti minusta hyvin argumentoitu ideointi ja taatusti tutkimisen arvoinen. Helsingin peruskallion järsiminen on johtanut merkillisiin tunneliverkostoihin ja metron osalta aina vaan kummallisempiin. Ihan fiksua olisi tutkia "maanpäällisiä tunneleita", joiden päälle voitaisiin asuntorakentaa. Cityvihreät ottaa tosta kopin ja esittää kohta, että kaikki Helsingin sisäiset tiet...

Käyttäjän nikkeli88 kuva
nico nyman

Johan niillä on kehärata suoraa helsinki vantaalle jopa 2 eri suunnasta, mihi pisaraa tarvitaan kun on jo metrokin helsingissä mitä pystyis laajentamaan koska stadissa on useita ns haamuasemia joita ei ole käyttöön otettu kun päätettiin aikoinaan vetää metro vaan itään, no nyt on jo länsimetrokin ni mitä jos vaa vetäisivät samantie uudet reitit esim itiksestä viikin kautta malmille tai sit suoraa steissiltä töölön kautta pasilaa, länsisatamaan menee jo ratikka mut sinnekki olis hyvä saada metro koska alueelle rakennetaan koko ajan lisää ua laivaliikenne lisääntyy uuden terminaalin myötä.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Lauttaterminaalista ja metrosta puheen ollen, Vuosaaren vanhan Valmetin telakan paikalle tehty satama palvelisi oivallisesti myös matkustajalauttoja. Metroratakin on jo lähes perille asti ja järkyttävät Skattan, Olympialaiturin ja Jätkän sumpun ruuhkat pienenisivät ainakin lauttamatkustajien määrän vähenemisen verran. Olishan se myös hienoa, jos lautalle pääsisi suoraan Kehä III kautta.

Helsingin kaupungin liikennesuunnitelun tarkoitus ei ole koskaan ollut helpottaa yksityisautoilua, edes ulosmenoreitten osalta.

Tukholmassa Värtanille pääsee nopeasti E4 kautta, Norralänkenin kautta. Ilman liikennevaloja ja pahempia jonoja.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Ohessa on kritiikkiä hiukan eri vinkkelistä.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Toimituksen poiminnat